روبان صورتی

روبان صورتی

روزنوشته های همسر زنی از روزهای آغازین مشخص شدن ابتلا به سرطان
روبان صورتی

روبان صورتی

روزنوشته های همسر زنی از روزهای آغازین مشخص شدن ابتلا به سرطان

ابتلای سالانه ۱۵۰ هزار نفر به سرطان در ایران

دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: میزان بروز سرطان که از سال ۲۰۲۰ تا ۲ دهه آینده برای ایران پیش‌بینی شده ۱۱۵ درصد است، در حالی که متوسط جهانی آن ۶۳ درصد است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر علی قنبری مطلق، متخصص رادیوتراپی‌انکولوژی با اشاره به وضعیت بروز و شیوع سرطان در کشور، گفت: معمولا در حوزه بروز سرطان، کشورها را به پنج رده تقسیم می‌کنند که ایران در رده میانی قرار می‌گیرد و ایران از نظر بروز سرطان در حد متوسط قرار می‌گیرد.
دکتر قنبری مطلق که خود نیز متخصص درمان سرطان بزرگسالان است، ادامه داد:
در زنان سرطان پستان از همه شایع‌تر است و بعد از آن سرطان تیروئید، روده بزرگ، سرطان پوست و سرطان معده قرار دارد.
در مردان سرطان پروستات از همه شایع‌تر است و بعد از آن سرطان پوست، معده، روده بزرگ و ریه قرار دارند.
سونامی سرطان؛ آری یا خیر؟

این متخصص پرتودرمانی درباره بحث سونامی سرطان در ایران که مدت‌ها در باره آن بحث می‌شد، گفت: بستگی دارد که چه تعریفی از سونامی داشته باشیم. اگر سونامی به عنوان چیزی غیرقابل پیش‌بینی باشد، استفاده آن در زمینه سرطان درست نیست. اما اگر منظور از سونامی سرطان این است که تعداد موارد سرطان در ایران دارد خیلی زیاد می‌شود، درست است و نباید هم تعجب کنیم؛ چراکه دلیل آن مشخص است. باید آماده باشیم که چگونه می‌خواهیم با این افزایش مواجه شویم.

بی حالی های مداوم، مهربانی پیوسته!

موج سینوسی احوال مریم را فقط حضورو همراهی مداوم مهربانانه مادرم قابل تحمل کرده...

مریم یکباره فرو می. پاشد. 

هنوز هم نگرانی و دغدغه ی موهایش را دارد،. اما کمتر.. 

و متوجه شدیم که گره های موجود در گلوی مادرم هم سرطانی شده!این یعنی دوتن از عزیزترینهایم، دوست داشتنی ترین بانوان زندگی من،. گرفتار سرطان شده اند.

مادر باید دهه ی سوم اسفند در شهر خودمان ید بگیرد،

اما بیشتر از یک هفته است نوذاشته اب توی دل ما تکان بخورد. 

طی عمل جراحی و دور اول شیمی درمانی هم با پدرم کنارمان و قوت قلبمان بودند.

پسر بزرگم کماکان با مشکلات روحی ناشی از بیماری مادرش و ریزش شدید مو مواجه است که سخت عذابش می دهد.

روزهای دشواریست، 

اما امیدواریم ختم به خیر شود... 

وضعیت HER2 در سرطان پستان و هرسپتین

مریم خانم آزمایش تکمیلی HER2 انجام داد و منفی بود. 

در جریان شیمی درمانی ها متوجه شدیم کسانی که her2 مثبت می شوند بعد از شیمی درمانی نیاز به یک سری تزریق تکمیلی دارند. 

دانستن اطلاعات زیر مفید است:

 سلول­های سرطانی در برخی از افراد مبتلا به سرطان پستان دارای پروتئین ویژه‌­ای هستند که افزایش دهنده رشد سلول سرطانی می­باشند و به نام HER2/neu یا به اختصار HER2 شناخته می­شود. این موارد تحت عنوان سرطان پستان از نوع HER2 مثبت شناخته می­شوند. این نوع خاص از سرطان در مقایسه با سایر سرطان­های پستان تمایل به رشد و گسترش سریع­تر و بیشتری دارد. مشخص شدن وضعیت HER2 در سرطان پستان اهمیت زیادی دارد زیرا درمان­های ویژه­ ای علیه HER2 در دسترس می­باشد.

بنابراین در بیمارانی که سرطان پستان در آنها تشخیص داده می­شود علاوه بر گیرنده­ های هورمونی، وضعیت HER2 نیز بایست مشخص گردد. معمولاً برای تعیین وضعیت HER2 از روش ویژه­ای به نام IHC استفاده می­شود. این روش با نوعی رنگ آمیزی خاص بر روی سلول­های بدخیم پستان که طی نمونه­ گیری یا حین جراحی خارج شده­اند انجام می­گیرد. چنانچه نتیجه­ ی این آزمایش 0 تا 10+ باشد تومور از نظر HER2 منفی محسوب می­شود و اگر 3+ گزارش شود نتیجه مثبت تلقی می شود. در مواردی که نتیجه 2+ گزارش شود، آزمایش تکمیلی به نام FISH یا CISH انجام می­گردد تا وضعیت مثبت بودن یا منفی بودن HER2 قطعی گردد.
درمان­های هدفمند در سرطان پستان از نوع HER2 مثبت
تقریباً یک زن از هر پنج زن مبتلا به سرطان پستان واجد تومورهای HER2 مثبت است. همانگونه که ذکر شد این دسته از سرطان­های پستان، تمایل به رشد سریع­تر و گسترش تهاجمی ­تر دارند و درمان اختصاصی ­­تری طلب می­‌کنند. تعدادی از داروهای هدفمند ساخته شده­‌اند که پروتئین HER2 را هدف قرار می­دهند. از آن جمله می­توان به هرسپتین، پروتوزوماب، لاپاتینیب و... اشاره کرد. چون هرسپتین بیشتر از سایر داروها کاربرد دارد در مورد آن توضیح بیشتری داده می­شود. در صورت نیاز در مورد سایر داروهای این گروه می­توانید از تیم درمان خود راهنمایی بگیرید.

هرسپتین

هرسپتین یا تراستوزوماب نوعی پادتن است. به عبارت دیگر هرسپتین یک پادتن مشابه یک پروتئین بسیار اختصاصی سیستم ایمنی بدن می­باشد که به صورت مصنوعی ساخته شده است و شایع­ترین پادتن مورد استفاده در سرطان­های پستان HER2 مثبت، به شمار می­رود. این دارو معمولاً همراه با شیمی درمانی استفاده می­شود، اما ممکن است به تنهایی هم به کار برود.

در درمان سرطان پستان مرحله­ ی اولیه، این دارو معمولاً همزمان با شیمی درمانی (اغلب از دوره­ ی پنجم شیمی درمانی) شروع می­شود و بعد از پایان شیمی درمانی هم هر سه هفته یک بار تا مدت یک سال بصورت تزریق وریدی استفاده می­شود. برای موارد سرطان پستان پیشرفته یا درگیری سایر احشاء معمولاً دارو تا زمانی که مؤثر باشد و به درمان بیمار کمک کند استفاده می­شود. هرسپتین به صورت وریدی تزریق می­گردد. اولین تزریق این دارو باید حداقل طی 90 دقیقه انفوزیون شود و در صورت عدم بروز مشکل یا واکنش حساسیتی، تزریق­های بعدی می­تواند طی 30 تا 90 دقیقه صورت گیرد.


خوان دوم شیمی درمانی

امروز با مریم در بیمارستان در حال گذراندن فاز دور دوم شیمی درمانی هستیم.

دیروز در خیابان منوچهری و کشاورز، دنبال کلاه گیس بودیم اما پسند نبود. 

روحیه مریم دیروز به شدت خراب بود.

این حال خرابی اصلا به نفع مریم و فرایند درمانش نیست.... 

کوتاه کردن مو

دیشب موهای مریم را زدیم. 

خندان رفتیم، مریم ارام نشان می داد.

اول اصلاح پسرانه، 

بعد به تصمیم خودش با ماشین صفر و از ته.... 

از اواسط کار گریه می. کزد...


بعدا پشیمان شد که. چرا موها را الان از ته زده... 


اگر حوصله ام شد تکمیل می کنم.